Форма і зміст: коли і в якому форматі відбудуться місцеві вибори

24.04.2015 Розмір шрифту: [+] [-]
Форма і зміст: коли і в якому форматі відбудуться місцеві вибори

Чи відбудуться місцеві вибори і, якщо так, то за якою системою? На сьогодні ці два питання найактуальніші в українському політикумі.

Місцеві вибори в Україні, згідно з Конституцією, мають відбутися в жовтні 2015 року. Незважаючи на те, що виборчий графік у країні часто порушується, щодо виборів до місцевих рад представники головних політичних сил одностайні: їх не переноситимуть.

Інша справа – формат їхнього проведення: тут можливі варіанти, запевняють парламентарії. Офіційна причина – обіцянка в коаліційній угоді (а вона має здійснитися, згідно з документом, уже в першому півріччі) і підвищення прозорості процесу завдяки відкритим спискам. На те, щоб змінити правила гри, у депутатів залишається зовсім небагато часу – за 60 днів до виборів накладається ембарго на будь-яку зміну до виборчого законодавства.

Ігор Кононенко, заступник голови фракції «Блок Петра Порошенка»

Дата місцевих виборів прописана в Конституції, і я думаю, що вони відбудуться відповідно до законодавства. Політичної волі й необхідності переносити їх я не бачу. Принаймні мені відома думка президента з цього питання: як гарант Конституції Порошенко має намір діяти в рамках Основного закону, він точно не ініціюватиме їхнього скасування.

Сьогоднішнє виборче законодавство – це 50% за списками, а 50% – «мажоритарка». Нині у профільному комітеті активно готують новий закон про місцеві вибори за мішаною системою з відкритими списками. Це зобов'язання, записане в коаліційній угоді.

Закон буде внесено в кожному разі, і якщо його проголосують, то вибори відбудуться за новою системою – з відкритими списками. Але в мене є сумніви, що це станеться, тому що в українській практиці проходження прогресивних законів, як правило, затягується. Достатньо згадати закон про справедливий суд: у ньому було 2000 поправок! Слава Богу, його нарешті ухвалили, і він набуде чинності, хоч і з відстроченням на місяць через Венеційську комісію.

У мене є побоювання, що ситуація буде аналогічною. А в разі з виборами часу і так критично мало, адже є процедурний момент – за який строк до безпосередньо виборів можна вносити зміни. Боюся, ми можемо не вкластися в ці терміни, тому що знову буде чимало поправок.

Особисто я – абсолютний прихильник виборів за відкритими списками. По-перше, це дасть змогу чіткіше структурувати партії. По-друге, скасовується поняття «самовисуванець», так ми відійдемо від купівлі округів, від «засівання» гречкою та пайками. Завдяки відкритим спискам місце в списку неможливо купити.

Дуже показовим буде процес проходження цього закону в парламенті. Я впевнений, що його підтримають усі, але на рівні правок і другого читання кожен почне вносити щось від себе, ми можемо його просто «заговорити».

Що ж до нашої політичної сили, то ми вже готуємося до виборів. Ми провели з'їзд, повернули в назву партії слово «Солідарність». На сьогодні вже створено понад 800 партійних осередків по всій Україні.

Чисельність партії через якийсь час може сягати близько 50 000 осіб. А далі – це вже робота з симпатіями й агітаторами. У нас немає мети протягом короткого часу вручити максимальну кількість партійних квитків, ми за цим не женемося.


Антон Геращенко, народний депутат, «Народний Фронт»

Будь-які порушення в проведенні місцевих виборів, зокрема у строках, – це порушення Конституції, яка регламентує це питання. Якщо ми допустимо це порушення, тоді чим ми будемо кращими за Януковича, який узагалі не давав проводити їх?

За законом, не проводити вибори можна тільки в тому разі, якщо сталася якась техногенна катастрофа чи війна. Фракція «Народний фронт» одноголосно виступатиме за проведення виборів у черговий термін. Звичайно, є питання, як проводити місцеві вибори на територіях, зайнятих терористами. Я вважаю, що на Донбасі це нереально, поки терористи не перестануть погрожувати зброєю і поки українська влада не відновить там порядок.

Я однозначно прихильник відкритих списків, але така система добре підходить для великих міст; у маленьких населених пунктах є сенс залишити стару мажоритарну систему, яка діє сьогодні.

Перевага відкритих списків у тому, що це дає виборцеві можливість вибирати і кандидата, і партію, і таким чином структурувати політичні симпатії суспільства. Не люблю ворожити на кавовій гущі, тому не беруся судити, чи встигне проголосувати Верховна рада нове виборче законодавство до місцевих виборів.


Олег Березюк, голова фракції «Самопомiч»

Питання проведення виборів – це питання національної безпеки, а не просто політичний процес. Якщо не провести місцеві вибори, це буде злочином проти української держави.

Я вважаю, що вони мають відбутися за новим законодавством, і я даю великий шанс, що так і буде. У нас ще достатньо часу, щоб внести зміни, і є певні напрацювання щодо конституційної реформи про децентралізацію та виборчого матеріалу. До червня це все можна проголосувати і почати готувати людей до голосування за новою системою.

Передвиборча кампанія нашої партії починається відразу після минулих виборів.

Ми б хотіли, щоб люди вибирали не за гасла, а за дії, процеси, які розпочато, результати. Фактично за 24 роки, які всі були нелегкими, навчили вибирати не за словами, а за справами і за ідеологією.

В Україні мало політичних сил з вираженою ідеологій. З ідеологічних партій можна відзначити Комуністичну, але малоймовірно, що вона відродиться. Друга ідеологія – націоналістична, яка відіграла значиму роль в історії України. Але сьогодні потрібна ідеологія розвитку. «Самопоміч» спробувала створити платформу українського правоцентризму і консерватизму, і ми намагаємося обстоювати її і в парламенті, і на місцях.


Юрій Ганущак, експерт з питань реформи місцевого самоврядування

Місцеві вибори може бути скасовано чи перенесено, але це поганий варіант з погляду сприйняття Європою та громадськістю.

Я впевнений майже на 100%, що в столиці вибори відбудуться, і всі спроби скасувати їх приречені на провал. Прізвище нового міського голови тут не найважливіше – важливіша система проведення. Вона залежатиме від того, чи буде до цього часу нарешті ухвалено закон про розмежування повноважень між державою та місцевим самоврядуванням. Фактично це розподіл повноважень міського голови та керівника КМДА.

Другий фактор – створення районних міських рад у Києві, що необхідно для наближення послуг до споживача, тобто виборця. Якщо закон ухвалять, можна сказати, що в нас є перспектива, якщо ні – місто приречене на депресію, зокрема й корупційну.

У проведенні місцевих виборів на Донбасі є, власне, тільки два варіанти. Перший – обласну раду обирають, якщо виборці зможуть реально висловити вільне волевиявлення, тобто не на окупованій території. Другий варіант – обласну раду не обирають, тому що поняття свободи залежить від можливості сприйняття української інформації, а в нас ця територія досі покрита російськими ЗМІ. Якщо нарешті прорветься інформаційна блокада, вибори можна проводити, якщо ні – навряд чи це буде вільним волевиявленням. Тому наразі я схиляюся до того, що обирати не можна.

Я вважаю, що вибори базового рівня – сільських місцевих голів, причому незалежно [від того], з реформою [децентралізації] чи без – можуть відбуватися тільки за модифікованою мажоритарною системою, тому що пропорційна система і прямі вибори голови громади – це несумісна і вибухонебезпечна суміш, що показала практика декількох років.

Щодо обласних рад я вважаю цілком нормальним проводити пропорційні вибори з відкритими списками. Але постає велика проблема технічного забезпечення виборів. Це нова система, якої потрібно вчити людей і членів виборчої комісії; підрахунок об'єктивно затягнеться на три дні, фальсифікації неминучі.

Социальные комментарии Cackle